Tijden veranderen. Maatschappelijke ontwikkelingen, zoals klimaatproblematiek, veranderen ook de manier waarop wij naar zaken kijken en de context waarin gekeken wordt. Dit vraagt om vernieuwing en herijking. Vragen die daarbij opkomen zijn: Zijn de bestaande businessmodellen nog wel passend en houdbaar in de maatschappelijke context? Duidelijk is in ieder geval dat bewuster ondernemerschap gevraagd wordt, ook van familiebedrijven. In deze bijdrage laten wij u daarom kennismaken met het begrip Conscious Business.
In een eerdere Mesa-publicatie (“Familiebedrijf: Hoe houd je de regie met betrekking tot duurzaamheid in handen?” – juli 2021) gaven wij al aan dat in het huidige tijdsgewricht de maatschappij steeds hogere eisen stelt aan bedrijven, en dus ook aan familiebedrijven. Ook op het vlak van bijvoorbeeld duurzaamheid, innovatie, voedselveiligheid en mobiliteit is onze maatschappij in een hogere versnelling gekomen. Grote veranderingsprocessen zijn gaande. Dit lijkt te vragen om een andere manier van kijken naar uitgangspunten en businessmodellen. En zelfs de vraag te stellen of het niet tijd wordt om te ondernemen op basis van andere uitgangspunten, een nieuwe tijdgeest, en een nieuw businessmodel te hanteren. Eigenlijk is dan de vraag: is het mogelijk om bewust te ondernemen en tegelijkertijd succesvol te zijn?
Is Conscious Business het antwoord?
Conscious Business is verbonden met Conscious Capitalism, zoals dat is verwoord en onderzocht door Raj Sisodia in het boek Firms of Endearment. De uitkomst hiervan is dat bedrijven die goed doen voor alles en iedereen die verbonden is met hun bedrijf, het ook veel beter blijken te doen voor hun aandeelhouders. Het is een holistisch bedrijfseconomisch model dat niet langer gericht is op winstmaximalisatie en korte termijn denken. Ook de niet-financiële parameters zijn allesbepalend. Het uitgangspunt is: bewuste bedrijven en mensen die ervoor kiezen om een bedrijfsstrategie te volgen waarbij zij zowel de mens als het milieu ten goede willen laten komen.
Deze bedrijfsstrategie wordt vervolgens uitgewerkt langs vier pijlers:
- Higher purpose
Waarom bestaat een bedrijf? Waarom is juist dit het kompas waarlangs gevaren wordt? Zonder kompas weet je niet of je op de goede weg zit en op koers bent. Winst is daarbij nooit een doel op zich; het is een uitkomst die ook vervuld wordt. - Conscious leadership
Leiderschap dat recht doet aan het hogere doel van de onderneming – dat zich bewust is van cultuur, en gericht is op waardecreatie binnen de onderneming, rekening houdend met alle stakeholders. - Stakeholder integration
Het besef dat een onderneming niet op zichzelf staat, maar afhankelijk is van het succes en welzijn van degenen waar zij mee verbonden is. Het basisidee is om elkaar succesvol te maken. De oplossingen zijn beter voor beide zakendoende partijen, en doorgaans zijn er nog extra positieve effecten. - Conscious culture
Leven en naleven van de principes – in de cultuur van de onderneming – doe wat je zegt, zeg wat je doet.
Vanuit de filosofie en het DNA van een familiebedrijf, gericht op continuïteit en uitgaande van juist een lange termijn visie, ondernemend en tegelijkertijd rentmeester voor het familievermogen van toekomstige generaties, lijken familiebedrijven op een mooie wijze van nature aan te sluiten bij de pijlers van Conscious Business.
Betekent dit dan ook dat juist familiebedrijven zeer geëigend zijn om bij voorrang dit nieuwe bedrijfsmodel te adopteren?
Als familiebedrijven het nieuwe model adopteren, kunnen zij laten zien dat het mogelijk is om zowel succesvol te zijn als goed te doen. Hoe mooi zou het zijn als familiebedrijven hierin een pioniersrol kunnen vervullen? Natuurlijk betekent dit uitproberen, experimenteren, soms op je snufferd gaan, om uiteindelijk het succes te vieren – zowel financieel als emotioneel.
Vanuit MESA zetten wij graag onze kennis en ervaring in om samen met het familiebedrijf in deze wijzigingen een rol te spelen. In een volgende bijdrage gaan wij verder in op het model van Conscious Business en de mogelijkheden die dit kan bieden voor het familiebedrijf; hoe verhouden familiewaarden zich tot de pijler Higher Purpose binnen Conscious Business, en op welke manier kunnen zij elkaar versterken?
Heb je naar aanleiding van deze bijdrage vragen, suggesties, ideeën, of wil je hierover met ons in gesprek? De koffie staat klaar.